2008-04-20

Bloggenkät

Jag blev utmanad av Kristina att svara på en bloggenkät så det har jag gjort nu.


1. Hur länge har du bloggat?

Mamarazzi fotoblogg startade i oktober 2006 och sen kom Veckansvarför i april 2007.
Innan dess skrev jag på en sluten community som inte finns längre.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv börja blogga?

Jag har inte haft någon särskild bild av varken bloggar och bloggare. Men jag läste Petras blogg och tänte "jag vill också blogga" :)


3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?

Jag tror inte jag kan förälska mig i en blogg...jag föredrar män *s*


4. Hur känner du dig inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?

Mamarazzis första inlägg är jag lite stolt över, för jag gillar verkligen dom fotona!
Men på veckansvarför så inser jag att det har hänt massor sen dess, att både jag och bloggen har utvecklats och jag hoppas att det fortsätter så.


5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?

Ganska många har hamnat i favoriter och jag kikar in på de flesta dagligen.


6. Av de bloggare du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar/t.ex. teknikbloggar, modebloggar, politikbloggar?

Vet inte, de flesta är fotobloggar, eller inrednings- och pysselbloggar men med personliga inlägg också.


7. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om?

Hm..nja..jag kan inte komma på någon speciell.


8. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om?

Samma här...


9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?

Jag vet inte riktigt, de har inte sagt nåt direkt... men ni mina närmsta som läser får ju gärna skriva en liten kommentar om det om ni vill ;o)

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?

Som sagt...jag vet inte vad dom tycker eftersom de inte säger något.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränser hela tiden?

Ja, det har jag. Den har tänjs lite grann, men bara till den nivå jag tycker är lagom.

12. Nämn några saker som du aldrig skulle blogga om och varför?

Det säger jag ju inte.....hehe.. skojja lite bara.

Nej men seriöst, det är jättemycket jag aldrig kommer att blogga om. Mitt innersta tex..mina djupare tankar och så. Om jag behöver ventilera något så pratar jag med mina närmsta vänner. Jag föredrar att hålla sånt till så få personer som möjligt.


13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse tror du?

Jag vet inte, jag tänker inte så. Men visst vill man ha någon slags bekräftelse på det man har gjort, som tex mina foton eller som den senaste tiden, tårtorna. Man behöver bekräftelse för att kunna utvecklas, och det är det jag vill göra.


14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?

Ja, det tror jag.


15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?

Nej, inte via bloggen. De "internettare" jag träffat IRL som också bloggar nu, har jag lärt känna via communities. (låter Kristinas svar stå kvar, för det är samma svar som jag skulle ge)


16. Tror du det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?

Ja, det kan det nog vara. Jag tror man ska tänka sig för både en och två gånger innan man skriver vissa saker. Många skriver ju verkligen om allt och tror att de är skyddade om de är anonyma. Men jag tror att man kan bli "hittad" ändå. Jag har själv "hittat" bloggar som jag nog inte var menad att se.


17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar. Och isåfall: Hur har du hanterat detta?

Nej det har jag inte.


18. Har du skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?

Nej, jag skriver aldrig något jag inte kan stå för.


19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?

Det tar tid att blogga. Jag skulle vilja blogga oftare och mera, så det är väl en nackdel.


20. Tror du att du fortfarande efter två år bloggar? I såfall: Tror du att ditt bloggande förändrats då?

Det vet jag inte om jag gör, men om jag gör det så hoppas jag att bloggandet har förändrats eftersom jag hoppas att jag utvecklas hela tiden.


21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?

Det blir ju mer vanligt att blogga så ja, de kan nog påverka på samma sätt som annan media.


22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?

Det har varit roligt att möta männsikor jag inte skulle ha mött annars.


23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?

Samma som ovan.


24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten.

Det är frivilligt, jag vet att många redan har svarat på den här listan så jag länkar inte vidare.

1 kommentar:

Anonym sa...

hahahaha
Jag föredrar också män! :o)))